MANŽELSTVO – je to stavovská sviatosť pre dobro spoločnosti. K manželstvu je človek povolaný vo svojej prirodzenosti. Je obrazom spojenia Cirkvi a Krista. Sviatosť manželstva si udeľujú snúbenci navzájom pred tvárou Cirkvi. Manželstvo si vyžaduje nerozlučiteľnosť, vernosť a otvorenosť pre plodenie detí.
Kto môže uzavrieť manželstvo
Pokrstený a slobodný muž a žena. Slobodný znamená bez donútenia, zo slobodného rozhodnutia a bez prekážok, ktoré sú uvedené v cirkevnom práve. Súhlas s manželstvom musí byť obojstranný. Súhlas musí byť úkonom vôle, nie zo strachu a z iných príčin.
Účinky sviatosti manželstva
Trvalý zväzok
Milosť, ktorá manželov posilňuje v nerozlučnosti manželstva, prekonávaní prekážok, zdokonaľuje lásku
Tak, ako je vhodné oslavovať narodeniny každého človeka v rodine, tak je vhodné oslavovať aj zrod manželstva, teda osláviť výročie cirkevného sobáša. Nech je to domáca slávnosť – slávnosť rodiny, ktorá je malou domácou cirkvou. Je vhodné, aby v deň sobáša manželia boli prítomní na sv. omši a znovu aj sviatostne, cez Eucharistiu, upevnili svoje spoločenstvo s Bohom a svoje vzájomné spoločenstvo.
Prekážky pri uzatváraní manželstva
Manželstvo môže uzavrieť len osoba právne spôsobilá. Pri ohláškach snúbencov v kostole, sú veriaci vyzvaní k tomu, aby ohlásili na farskom úrade, ak vedia o nejakej cirkevno-právnej prekážke tých, ktorí chcú uzavrieť manželstvo. Dišpenzovať, teda oslobodiť od prekážky a udeliť tým povolenie môže len biskup, od niektorých prekážok len pápež, napríklad od prekážky posvätného rádu alebo sľubu čistoty. Sú prekážky, od ktorých nemožno oslobodiť, napríklad pokrvné príbuzenstvo v tzv. priamej línii a v druhom stupni bočnej línie. Celkovo existuje 12 kanonických prekážok. Niektoré sú božského (zaväzujú všetkých) a niektoré cirkevného práva (zaväzujú iba katolíkov). Nájdete ich v Kódexe kanonického práva, kánony 1083-1094:
Nedostatočný vek. (žena pred dovŕšením 14.roku a muž pred dovŕšením 16.roku)
Trvalá impotencia, nie dočasná. (Neplodnosť nie je prekážkou)
Už existujúce manželstvo niektorého zo snúbencov, aj keby to bol iba štátny, civilný sobáš.
Posvätný rád
Sľub čistoty
Rozdielné náboženstvo – ak je jeden katolík a druhý nekatolík
Vražda manželského partnera preto, aby dotyčný mohol uzavrieť druhé manželstvo s inou osobou.
Zadržiavanie osoby proti jej vôli s cieľom uzavrieť manželstvo.
Pokrvné príbuzenstvo. Existuje priama línia (otec s dcérou, vnučkou atď.) a bočná línia (brat, sestra, bratranec, sesternica a pod.)
Švagrovstvo
Mravopočestnosť – ak po neplatnom manželstve nasleduje spolužitie podobné ako pri švagrovstve.
Manželstvo s adoptovanou osobou. Nastáva zákonné príbuzenstvo, aj keď nie pokrvné.
Z Dokumentov druhej synody Spišskej diecézy
Nariadenia synody:
Z dôvodu dostatočnej prípravy nech snúbenci aspoň pol roka pred uzatvorením manželstva informujú o svojom úmysle vlastného farára.
Ak snúbenci z vážnych dôvodov nemôžu absolvovať prípravu u vlastného farára, je možné ju absolvovať u iného kňaza, ktorý o tom vydá písomné potvrdenie. Duchovní pastieri nech ochotne vyjdú v ústrety komplikovaným podmienkam života snúbencov a snúbenci zas nech s pochopením prijmú tento jednotný postup.
Predmanželskú prípravu tvorí päť stretnutí so snúbencami venovaných vierouke, mravouke, manželskej etike, komunikácii medzi manželmi a liturgickému obradu.
Nech otázky manželskej etiky a prirodzeného plánovania rodičovstva snúbencom vysvetľuje odborník poverený miestnym ordinárom a manželskú komunikáciu nech vysvetľuje psychológ.
Pri miešanom manželstve sa sobášna omša môže sláviť iba s dovolením miestneho ordinára. Pri manželstve rozdielneho náboženstva sa sobášny obrad koná bez svätej omše.
Riadnym miestom uzatvárania manželstva je kostol. Manželstvo medzi katolíckou a nepokrstenou stránkou môže byť v kostole alebo na inom vhodnom mieste.
Je potrebné chrániť sobášne obrady pred profanizáciou nevhodnými piesňami a inými prvkami, ktoré neuvádzajú liturgické predpisy.
Odporúčania synody:
Nech kňazi okrem stanovených piatich stretnutí ponúknu snúbencom ako možnosť ďalšie stretnutia, venované otázkam modlitby a duchovného života.
Dekan v spolupráci s diecéznym biskupom nech zriadi centrum, kde by bola zabezpečená komplexná a permanentná príprava na manželstvo. Centrum vedie mladých ľudí k chápaniu katolíckej náuky o manželstve a je otvorené aj pre tých, ktorí ešte nezamýšľajú v krátkej dobe uzavrieť manželstvo. Po skončení prípravy mladý človek získa certifikát, ktorý je platným ekvivalentom predmanželskej prípravy vo vlastnej farnosti.